Een drukverschilregelaar compenseert de drukverschillen die in de cv-installatie door het dichtgaan van radiatorkranen ontstaan. Het compenseren van de drukverschillen zorgt ervoor dat de waterstroom naar de radiatoren en de pompdruk constant blijven. Hierdoor wordt lawaai in de leidingen en ongelijkmatige verwarming voorkomen.
De regelaar wordt ook drukverschilventiel genoemd.
Een drukverschilregelaar is zinvol in een installatie waar de druk in de waterleidingen snel met meer dan circa 0,2 bar (of 200 mbar) kan veranderen. Drukveranderingen ontstaan bij het sluiten van radiatorkranen door een thermostaatknop of het dichtdraaien met de hand. Het water in de afgesloten radiator circuleert niet meer door de cv-installatie maar de pompsnelheid verandert niet. Hierdoor gaat het cv-water plotseling sneller door de nog open radiatoren stromen. Deze verandering in snelheid is duidelijk hoorbaar vanaf een drukverandering van ongeveer 0,2 bar. Je hoort bruisen en ruisen in de cv-leiding.
Door het sneller vloeien van het water wordt ook de warmtetoevoer naar radiatoren groter waardoor de respectieve vertrekken warmer worden.
Een drukverschilregelaar compenseert de drukverschillen in de installatie die door het dichtgaan van radiatorknoppen onstaan. De waterstroom blijft constant en er ontstaat geen lawaai in de cv-leidingen.
Wanneer is een drukverschilregelaar nodig?
Een drukverschilregelaar heeft nut in een installatie waar twee of meer radiatoren tegelijkertijd afgesloten kunnen worden, dat wil zeggen dat de radiatorknop dichtgedraaid is en geen cv-water meer door de radiator stroomt. De radiatorknop kan zowel een thermostaatknop als ook een manuele knop zijn.
Als je geen thermostaatknoppen hebt en nooit je radiatorknoppen dichtdraait, heeft een dergelijke regelaar geen nut.
Hoe werkt een drukverschilregelaar?
De drukverschilregelaar opent en sluit afhankelijk van de situatie in de installatie. De regelaar wordt op een bepaalde druk ingesteld, meestal 0.2 bar. Als het drukverschil in de installatie deze waarde overstijgt treedt de regelaar in actie.
In een cv-installatie waar alle radiatorkranen open staan is de regelaar nagenoeg gesloten. Het cv-water loopt uitsluitend door de radiatoren.
Als een of meerdere radiatorknoppen dichtgaan en het drukverschil hoger wordt dan de ingestelde waarde opent de regelaar net genoeg om te compenseren voor de radiatoren die uit de circulatie genomen zijn. Hierdoor blijft de cv-waterstroom door de installatie onveranderd.
Installatie van een drukverschilregelaar
Plaatsing
Er zijn twee mogelijke plaatsen voor het installeren van een drukverschilregelaar:
- Tussen de drie en vijf meter van de cv-ketel tussen aanvoer- en retourleiding,
- Op zo groot mogelijke afstand van de ketel achter de laatste radiator van de cv-installatie.
Waar de regelaar geplaatst moet worden is afhankelijk van het merk en staat in de productbeschrijving of installatie-instructie vermeld.
Bij de installatie van de regelaar moet de stromingsrichting van het cv-water in acht genomen worden; op de regelaar staat met een pijl aangegeven hoe deze gemonteerd moet worden.
Instelling
De drukwaarde op de drukverschilregelaar moet overeenkomen met de opvoerhoogte van de pomp in bar welke bij een in vollast werkende cv-installatie nodig is. Door het openen van de regelaar wordt de opvoerhoogte binnen de regeltechnische grenzen constant gehouden.
Hoeveel kost een drukverschilventiel of -regelaar?
De prijzen variëren tussen de 30 € en 120 €. De duurdere modellen kunnen in stappen van 0,05 bar ingesteld worden. Voor een simpele cv-installatie is een regelaar van 30 € voldoende.